SEAT Arona Forum banner

Prędkość biegu jałowego silnika

6.1K views 6 replies 3 participants last post by  Hiboost  
#1 ·
Obawy dotyczące niedawnej utraty wydajności skłoniły mnie do zlecenia lokalnemu warsztatowi podłączenia ich narzędzia diagnostycznego w celu zbadania problemu. Nie mogli zidentyfikować żadnych zarejestrowanych problemów w systemach sterowania silnikiem, ale byli zaskoczeni, że prędkość obrotowa biegu jałowego silnika wynosi 1400 obr./min. Czy to normalne dla silnika 1.0TSI 115KM po rozgrzaniu? Wydaje mi się, że wcześniej było to około 600-800 obr./min, ale mogę się mylić.
 
#3 ·
Mam nowszy silnik 110 KM i kiedy go uruchamiasz, pracuje na biegu jałowym z taką wartością jak podałeś, ale po około 20-30 sekundach spada do około 1000 obr./min, a po rozgrzaniu pracuje na biegu jałowym z prędkością około 800 obr./min.
Twój opis jest dokładnie taki, jak zapamiętałem swój do niedawna, ale pomyślałem, że muszę się mylić. Co dziwne, "docelowa" prędkość biegu jałowego wyświetlana na analizatorze diagnostycznym wynosiła również 1400 obr./min, więc zmierzona rzeczywista prędkość jest uważana za "zaliczoną".
 
#4 ·
Udało mi się znaleźć lokalny warsztat specjalizujący się w tuningu/remapingu VW/Audi, który przyjrzał się problemowi wysokich obrotów biegu jałowego. Wynik jest interesujący, jeśli, tak jak ja, jesteś kierowcą z niskim przebiegiem.

Filtry DPF w silnikach Diesla to nic nowego, ale nowością dla mnie jest to, że silnik benzynowy 115 TSI jest wyposażony w filtr cząstek stałych Otto (OPF), który wychwytuje cząstki sadzy w układzie wydechowym. Jeśli regularnie pokonujesz długie trasy z dużą prędkością, nie ma problemu, ponieważ sadza zatrzymana przez filtr spala się naturalnie. Niestety, jazda w okolicach 60 km/h na wyższych biegach, tak jak ja to robię, tylko zwiększa gromadzenie się sadzy. Warsztat stwierdził, że mój OPF był częściowo zablokowany, co usunęli za pomocą wymuszonego procesu regeneracji OPF. Proszę bardzo - prędkość obrotowa biegu jałowego spadła z 1400 obr./min do 900 obr./min po rozgrzaniu. Wygląda na to, że zarządzanie silnikiem utrzymywało wysokie obroty biegu jałowego, aby zrekompensować częściowo zablokowany filtr.

Samochód prowadzi się teraz o wiele lepiej. Zwróć więc na to uwagę, jeśli jesteś ostrożnym kierowcą z niskim przebiegiem. Zalecono mi, aby od czasu do czasu utrzymywać obroty silnika powyżej 3000 obr./min, aby pomóc w oczyszczeniu OPF. Mam nadzieję, że może to być przydatne dla innych.
 
#5 ·
Czytałem o planowanym wprowadzeniu filtrów cząstek stałych do silników benzynowych kilka lat temu, ale nigdy nie zdawałem sobie sprawy, że plan został wdrożony.
Dealerzy milczą na ich temat, podobnie jak w przypadku filtrów DPF i związanych z nimi problemów z niskim przebiegiem.
Dziękuję za informację.
 
#6 ·
Znalazłem ten krótki artykuł o regeneracji OPF:
Istnieje wiele podobieństw między filtrem DPF w silniku Diesla a filtrem OPF w silniku benzynowym, z których jednym jest to, że filtr ostatecznie zatka się cząstkami stałymi (sadzą). Dlatego, aby filtr benzynowy spalił sadzę, musi nastąpić spowolnienie. Aby to zilustrować, spowolnienie można osiągnąć poprzez „hamowanie silnikiem”, czyli zwolnienie pedału przyspieszenia (np. podczas zjazdów).

Powoduje to zatrzymanie wtrysku paliwa i zwiększenie przepływu powietrza przez silnik i układ wydechowy. W rezultacie temperatura filtra benzynowego wzrośnie na tyle, aby zapalić uwięzione cząstki stałe.

Jednak w sytuacjach, gdy spowolnienie występuje rzadko, system, który kontroluje silnik, opóźni zapłon, co spowoduje powstanie ubogiej mieszanki paliwowo-powietrznej, lub innymi słowy, silnik zacznie pracować „ubogo”. To z kolei pozwoli na dostępność większej ilości tlenu, co pomoże zainicjować regenerację.


To wszystko z pewnością coś, o czym instrukcja obsługi nawet nie wspomina. Nic dziwnego, że wydajność silnika może się różnić z dnia na dzień.